Memorabel Netwerken doe je zo

Ze vroeg aan mij, ‘Karlijn, wat zijn de Do’s en Dont’s van het netwerken?’. Enigszins schuchter keek ze daarna om zich heen op de bijeenkomst voor ondernemers. Het was niet haar eerste keer, maar het zweet stond in haar handen. Ik keek haar aan en had haar een reeks tips kunnen geven maar ik deed het niet. Ik zei niets en wachtte tot zij contact met mij zocht. Vragend keek ze mij, na een seconde of vier, aan en ze herhaalde de vraag. Waarop ik glimlachte en zei “Wees jezelf, wees memorabel.”

Ja, ik hoor je denken, hoe dan en wat is dat ‘memorabel zijn’.

Wil je eens terugdenken aan jouw laatste bijeenkomst? Wie herinner jij? En waarom?

De connectie

Zeer waarschijnlijk heb je met deze persoon een klik gehad; een connectie. Dit kan op het gebied van interesse of overeenkomsten in persoonlijkheid en/of gedrag of jullie hadden simpelweg dezelfde (soort of kleur) kleding aan. Ik vertel je graag wat meer over het gedrag en het persoonlijkheidsaspect waarmee je zelf memorabel kan netwerken.

Laten we in de basis uitgaan van vier typen mensen met uiteenlopende gedragsvoorkeuren. Ik ga hier uit kan de vier stijlen genaamd DISC, te weten: Daadkrachtig, Invloedrijk, Stabiel en Consciëntieus. Iedereen heeft van alle typen iets in huis maar ik zal hier even chargeren. Bepaal eerst in welk type jij jezelf het meest herkent door middel van deze steekwoorden:

Daadkrachtig: Taakgerichte, snelle denker, rationeel. Bijzonder prestaties. Leiderschap. Direct. Duidelijk. Kort. Krachtig. Grote lijnen. Competitief. Snel en beter.

Invloedrijk: Charismatische en mensgericht. Gericht op sociale relaties. Spontaan. Nieuwe dingen. Enthousiast. Gemakkelijk. Wil goed overkomen. Prestatiegericht maar strategisch.

Stabiel: Rustige en betrouwbare specialist. Teamspeler die dingen afmaakt. Continuïteit en stabiliteit. Gestructureerd. Vriendelijk. Luisteraar. Zorgzaam. Wederzijdse acceptatie.

Consciëntieus: Logische & onafhankelijke denker. Behoefte aan privacy en zelfstandigheid. Kwaliteitsbewust. Conflict mijdend. Kritisch. Nauwkeurig. Innovatief. Procedures. Efficiënt.

Wil je weten welk gedrag jij actief laat zien en hoe je instinctief (van nature) reageert? Klik hier voor de test.

Dan gaan we nu terug naar de bijeenkomst. Om memorabel te zijn is het belangrijk dat je een connectie maakt. Door op de woorden van je gesprekspartner te letten, door vragen te stellen en door écht te luisteren kan je de ander voorzichtig indelen in een bepaalde voorkeursstijl.

Zo maak je jezelf memorabel

Hierna volgt het échte werk: afstemmen op de ander. Ik geef je per type een aantal tips waar mogelijk de interesses van de ander liggen:

De daadkrachtige gaat graag in discussie op basis van feiten en mijdt een conflict niet. Neem daarom een standpunt in en vermijd argumenten op basis van emotie. Bied de gelegenheid om successen te delen en geef erkenning. Hij/Zij neemt graag de leiding, maar geef vooral je grenzen aan, hij/zij houd van duidelijkheid.

Het invloedrijke type is verreweg het meeste te vinden op bijeenkomsten, hij/zij wil graag in contact zijn met andere mensen en haalt hier energie uit. Treed in contact door je simpelweg voor te stellen en een vraag te stellen, zij spreken graag. Toon je betrokkenheid en/of bewondering. Persoonlijke vragen stellen mag, sterker nog je zal ze vanzelf wel horen.

Het mensgerichte en ietwat introverte stabiele type is een logische denker. Hij/Zij is graag zorgzaam en geeft vaak een luisterend oor. Als je hier een oog voor hebt en jouw waardering gemeend uitspreekt heb een connectie. Geef dit type de ruimte om zijn/haar hulp aan te bieden, daar krijgen ze energie van.

Iemand met een consciëntieuze stijl is gericht op ratio en logica en hecht veel waarde aan het behalen en bewaken van kwaliteit. Kies voor een formele benadering en kom fysiek niet te dichtbij, persoonlijke vragen beantwoord hij/zij niet graag, pas later wanneer je elkaar beter kent. Bij deze persoon ben je memorabel als je zijn/haar mening waardeert en niet in twijfel trekt, wees precies, op tijd. Geef een uitdaging om iets te analyseren bijvoorbeeld door feiten te delen.

De ander

Met deze adviezen ben je vooral met de ander bezig en ik krijg daarom dan ook regelmatig de vraag: Wat als beide personen van hun eigen type ‘afwijken’ om naar elkaar toe te buigen? Het bijzondere is het resultaat dan is dat je elkaar dan in het midden tegenkomt. Echter wanneer je niet authentiek bent kan je geen connectie maken. Interesse in de ander is een grondbeginsel van het netwerken.

Tot slot is er nog één belangrijk element om memorabel te netwerken en dat is: Jouw eigen verhaal. Er is maar één jij. Jij hebt een unieke set ervaringen, kwaliteiten en voorkeuren. Als je jezelf durft te laten zien met al je kwaliteiten en onzekerheden, je successen en lessen, je pieken en dalen. Dan is een connectie gegarandeerd.

“Ze stond enige tijd bij een groep mensen en ze leken afgesloten van de buitenwereld, geanimeerd en in contact. Tegen het einde van de bijeenkomst kwam ze naar mij toe en zei tegen mij ‘Ik heb bijzondere mensen ontmoet’. Op de vraag wat het bijzonder maakte gaf ze aan dat ze allemaal zo open waren en het daardoor goede gesprekken waren. ‘Memorabel’ mompelde ze, dit gaat ze niet vergeten.

Dit artikel schreef ik voor het e-magazine LeadershipNL – themanummer Connected – november 2017.

Reacties zijn welkom, delen is bijzonder attent.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *