Kernkwaliteiten en Kernkwadranten

Kernkwaliteiten en kernkwadranten

Ofman is de ‘uitvinder’ van de kernkwaliteiten en -kwadranten. Een goede manier om je sterke en je zwakke punten helder te krijgen, is om je kernkwaliteiten en kernkwadranten in kaart te brengen. Dat is een veelgebruikte, heldere en toegankelijke methode die je kant gebruiken in communicatievraagstukken.

Wat zijn kernkwaliteiten?

Kernkwaliteiten zijn volgens bedenker Daniel Ofman de specifieke sterktes die iemand kenmerken. Ze maken je tot wat je bent. Het zijn ook de positieve punten die een ander het eerst over je zal zeggen als hij ernaar gevraagd wordt. Bijvoorbeeld dat je een erg creatief, bijzonder geduldig of zeer besluitvaardig persoon bent. Iedereen heeft wel een aantal van deze kwaliteiten.

Kwaliteiten kunnen ook valkuilen zijn

Deze kwaliteiten worden een valkuil als je erin doorschiet. Dat is een vervorming van de kwaliteit, de andere kant van de medaille. Je kwaliteit wordt een zwakte. Ben je erg besluitvaardig, dan kun je in de valkuil trappen drammerig te worden. Of: als je doorschiet in je zelfvertrouwen word je arrogant.

Valkuilen van een ander: allergieën

Zoals iedereen kernkwaliteiten heeft, heeft ook iedereen valkuilen. Als een ander doorschiet in een bepaalde kwaliteit, kan dat bij jou irritatie oproepen. Jouw reactie daarop wordt een allergie genoemd. Zo’n allergie heeft vaak te maken met een kwaliteit van jezelf. Als je erg bescheiden bent, kun je je mateloos storen aan mensen die zichzelf continu op de borst kloppen.

Achter allergieën schuilen weer uitdagingen

Die vervelende eigenschap van de ander is natuurlijk ook een kwaliteit waarin hij is doorgeschoten. En het mooie is dat juist voor degene die er allergisch voor is, de kwaliteit die achter deze allergie ligt een belangrijk ontwikkelpunt kan zijn. Dit wordt dan de uitdaging genoemd. Erger je je regelmatig aan de passiviteit van een ander? Kijk dan welke kwaliteit daarachter zit. Is iemand bijvoorbeeld bedachtzaam of geduldig en daarin doorgeschoten? Grote kans dat dat nou juist jouw uitdaging, is omdat je zelf soms te drammerig bent. Je kunt dus veel leren van de mensen aan wie je je het meest ergert!

Van kernkwaliteit naar kernkwadrant

Zo kun je je eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen opstellen. Dat wordt meestal weergegeven in een figuur. Dit figuur noemen we een kernkwadrant. Dit is het kernkwadrant van de kwaliteit ‘daadkracht’ van Lisa. Zij wordt vaak geprezen omdat ze ‘dingen voor elkaar krijgt’. Maar ze krijgt ook wel eens van haar baas te horen dat ze iets geduldiger mag zijn. “Je collega komt heus wel met een voorstel, als jij haar niet steeds vóór bent!”

____________________

 Kernkwaliteit

_____________________

teveel van het goede -> _____________________

 Valkuil

______________________

Het negatief tegenovergestelde

daarvan is:

het positief tegenovergestelde

daarvan is:

__________________

 Allergie

_________________

<- teveel van het goede ____________________

 Uitdaging

____________________

Hoe kun je de kernkwadranten voor jezelf opstellen?

Je kunt bij verschillende kwadranten ‘instappen’:

  • Begin met het inventariseren van je sterke punten en werk deze uit via de valkuil, de uitdaging en de allergie, zoals in het voorbeeld.
  • Begin met je uitdagingen, redeneer terug naar je valkuil en herken de kwaliteit die erachter zit. Een mooie methode om te gebruiken als voorbereiding op een functioneringsgesprek?
  • Vraag vrienden, familie of collega´s naar je valkuilen. Ze weten er vast wel een aantal op te noemen. Werk terug van valkuil naar kwaliteit en ontdek vervolgens jouw uitdagingen en allergieën.
  • Stoor je je mateloos aan die collega? Kijk ook eens naar de kwaliteit die erachter zit en wat je ervan kunt leren. Daarmee kun je ook een uitdaging, valkuil en kwaliteit bij jezelf ontdekken. Het is een aanrader om eens samen met je collega´s kernkwadranten op te stellen en openlijk allergieën te bespreken. Zo kun je de samenwerking verbeteren.
  • Of vraag het een coach van Talengy, rechts van deze blog kan je direct informatie aanvragen.

bronnen: Carrièretijger, Daniel Ofman

 

10 Growth Hacking tips voor ondernemers om je omzet te verdrievoudigen

Hoe beter je jouw klanten kent, hoe gemakkelijker het zal zijn om te bepalen hoe je hen het best kunt helpen.

Hoe bouw en groei je een succesvol bedrijf? Hoe begin je onderaan en groei je van regionaal naar nationaal of zelfs internationaal? Hoe genereer je verkopen op de automatische piloot en zorg je ervoor dat mensen je opmerken in een zee van andere bedrijven die om de aandacht van de consument worstelen? Als ondernemer kom ik deze vragen vaak tegen. Terwijl we vechten tegen de gevaarlijke bergopwaartse slag om te slagen, worden we geplaagd door een verscheidenheid aan angsten die moeilijk te overwinnen zijn.

We weten allemaal dat er licht is aan het einde van de spreekwoordelijke tunnel. Maar hoe kom je daar? Hoe kom je uit je huidige situatie van worstelen om je hoofd boven water te houden, om te zwemmen in een zee van winst? Is het makkelijk? Nee, zeker niet. Maar er zijn strategieën voor groeihacking die je nu kunt gebruiken om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Henry Ford heeft het ooit heel gezegd: “Of je denkt dat je iets kunt doen of denkt dat je niets kunt doen, je hebt gelijk.” Dat betekent dat mindset alles is. Het vormt de basis voor ons vermogen om ons bedrijf te laten groeien, ongeacht in welk stadium we ons bevinden. Zie je, als je mentaal hebt opgegeven, heb je de strijd al verloren. De sleutel tot het winnen van leugens in je geest. Het begint en eindigt daar.


Beste groeihacking strategieën

Het komt neer op 10 zeer specifieke strategieën. Ze lijken misschien rudimentair of fundamenteel van buitenaf om naar binnen te kijken. Maar zonder deze eerst aan te pakken, kan je jouw kansen vaarwel kussen om een ​​enorm succesvol bedrijf tot leven te wekken.

1. Bouw een onweerstaanbare aanbieding en werk achteruit.

Een van de krachtigste strategieën voor groeihacking die je kan gebruiken, is je te concentreren op het bouwen van het onweerstaanbare aanbod en achteruit te werken. Het aanbod is de sleutel. Natuurlijk moet je wel begrijpen wie je doelgroep is. Je moet jouw klant kennen. Anders, als je ze tot het laatste detail niet kent, hoe kan je dan verwachten dat het aanbod voor hen onweerstaanbaar is? Dus wat maakt een onweerstaanbare aanbieding?

  • Het is duidelijk en beknopt
  • Het lost het probleem op en lost de pijn op
  • Het roept krachtige sociale bewijselementen op
  • Het levert een enorme hoeveelheid waarde op
  • Het heeft een kogelwerende garantie
  • Er is een sterke call-to-action
  • Gebruikt schaarste om een ​​onmiddellijke reactie op te roepen

2. Besteed aandacht aan de gebruikerservaring.

Bekijk het vanuit het oogpunt van de klant. Analyseer de hele reis. Hoe ziet de gebruikerservaring eruit? Hoe effectief is jouw site bij het uitzoeken en doorlopen van de stadia van jouw funnel? Hoe gemakkelijk is de site om te navigeren en te begrijpen? Hoe ziet de mobiele ervaring eruit?

Als uw gebruikerservaring slecht is, zal het niet alleen de algemene kans op het krijgen van de verkoop schaden, maar het zal jouw zichtbaarheid ook verminderen als het gaat om SEO. Google besteedt veel aandacht aan de gebruikerservaring. Vernietig het niet door de pagina’s vol te proppen met advertenties of het heel moeilijk te maken om op jouw site te navigeren. Hier zijn een paar tips:

  • Verwijder alle niet-noodzakelijke items uit de funnel
  • Zorg ervoor dat de prospect snel van pagina naar pagina kan gaan

Maak geen onderbrekingen in de funnel

3. Bouw een waardegestuurde loodmagneet.

Hoeveel waarde voeg je toe? Wist je dat de meeste mensen bij hun eerste interactie geen product of dienst kopen? Een heel klein percentage zal meteen kopen. Het duurt vaak tussen de 90 dagen en 18 maanden voor de consument om te kopen wanneer ze naar een product of dienst hebben gevraagd. Jouw doel? Wees erbij als ze klaar zijn om transacties te verrichten.

Hoe doe je dat? Bied hen eerst waarde. Bouw een relatie op. Vraag niet voordat je geeft. Geef voordat je het vraagt. Hiermee word je als autoriteit gezien. En als je ze op een kleine manier helpt, zullen ze dat onthouden. Wat houdt een grote loden magneet in? Het kan een verscheidenheid aan dingen zijn. Maar aan het eind van de dag moet je ervoor zorgen dat het snel verteerbaar is en dat de informatie uitvoerbaar is.

Maak het gemakkelijk te lezen en inzichtelijk. Vul het niet alleen met informatie. Vul het met informatie waarop ze actie kunnen ondernemen. Dat is het verschil tussen het leveren van informatie en het geven van inzicht. Als je geen leidende magneet hebt, maak er dan een. Maak een checklist, een spiekbriefje, een pdf of iets anders dat waarde oplevert.

4. Verzorg abonnees met een e-mailreeks.

Een geweldige manier om een ​​groeihack te maken, is om verbinding te maken met je abonnees. Klinkt fundamenteel, toch? Wel, het is een van de sleutels. Als je je abonnees kunt voeden en een relatie in de loop van de tijd kunt ontwikkelen, kun je ze uiteindelijk ertoe brengen iets van je te kopen. Maar als ze op een bepaald niveau geen verbinding met je hebben, kun je het bijna vergeten.

Bouw een e-mailreeks die blijft geven. Maak het weken of maanden lang. Stuur er elke dag een. Voed die abonnee. Verhalen vertellen. Bouw een band en versterk die relatie in de loop van de tijd. Probeer niet gewoon te verkopen aan de prospect. Zorg ervoor dat je ze dingen leert waarvan je weet dat ze ze kunnen helpen.

Praat met ze alsof ze je vriend zijn. Gebruik Geachte en P.S. en acroniemen zoals TTYL enzovoort. Wees duidelijk en beknopt in je communicatie, maar wees ook vriendelijk. Denk erover na alsof je gewoon praat met iemand die je heel goed kent. Dat is het. Speel het korte spel niet. Denk op de lange termijn en wees strategisch.


5. Focus op conversies en optimalisatie.

Heb je een converterende aanbieding? Zo niet, waarom dan? Zonder een conversie-aanbieding kan je onmogelijk beginnen met het schalen of zelfs optimaliseren van die conversies. Het bouwen van een conversie-aanbieding houdt nu in dat je heel wat marketingprincipes moet samenvoegen. Jouw aanbod moet eerst en vooral goed zijn.

Als je weet dat je een € 1 kunt uitgeven en € 2 verdient, zou je dan niet doorgaan met het opschalen van die uitgaven om ervoor te zorgen dat je meer geld verdient? Stel jezelf de vraag, is jouw website geoptimaliseerd voor conversie? Je kan tools zoals Google Analytics gebruiken voor het bijhouden van conversies, of door jouw hele trechter te bouwen in software zoals ClickFunnels.

Leer en begrijp de betekenis en het belang van termen als kosten per klik (CPC) en kosten per acquisitie (CPA) enzovoort. Kies deze in door jouw targeting aan te scherpen en jouw klant beter te begrijpen. Als je niet converseert met Facebook-advertenties of andere betaalde verkeersmiddelen, ga je terug naar de onweerstaanbare aanbieding. Behandel de pijnpunten en verander je aanpak.


6. Segmenteer lijsten op basis van acties.

Hoeveel segmentering doe je  in jouw bedrijf? Verdeelt je jouw berichten op jouw website, e-mails en advertentiecampagnes op basis van hun interactie met jou? Hoe beter je bent in het segmenteren, hoe beter je jouw berichten kan afstemmen op de persoon met wie je spreekt.

Dit doet heel veel voor je sales. Het kan worden gebruikt om je weg te hacken naar extreme groei, ongeacht in welk stadium je staat. Dit kan verschillende lagen diep lopen, omdat er zoveel potentiële statistieken bij betrokken zijn. En hoe groter jouw bedrijf is en hoe meer producten of services je aanbiedt, hoe complexer dit kan zijn.


7. Herintreden en opnieuw marketen met pixels.

Hoeveel maak je opnieuw aan en publiceer je opnieuw aan mensen die jouw website bezoeken? Nogmaals, de meeste klanten zullen niet kopen bij de eerste interactie. Ze hebben herhaling nodig. Hoe meer ze je zien, hoe groter de kans dat ze van je zullen kopen.


Hoe kan je een campagne instellen die opnieuw mensen aantrekt en opnieuw wordt aangeboden aan personen op basis van eerdere bezoeken aan jouw website? Je kan de Facebook-pixel eenvoudig gebruiken om dit te doen. Of de Google-pixel. Het houdt de bezoeken van de gebruiker aan jouw site bij en je kan bepaalde mensen die onlangs jouw website hebben bezocht opnieuw inschakelen.


8. Verdien geld met uw klanten via levenslange waarde.

De meeste ondernemers zijn korte termijn gericht. Ze kijken naar de huidige interactie van de verkoop en denken niet na over toekomstige interacties. Maar Lermsider zegt dat ‘s werelds grootste ondernemers de Life-time value (LTV) van hun klanten begrijpen. Wanneer je LTV begrijpt, kan je strategieën implementeren om jouw klanten onderweg inkomsten te laten genereren.

Kijk goed naar je upsell-proces. Heb je een systeem voor verwijzingen? Hoe zit het met het proces nadat een klant bij je heeft gekocht? Heb je een systeem om met hen te communiceren? Vergeet niet dat mensen eerder grotere sommen geld uitgeven als ze een klein beetje hebben uitgegeven.


9. Verbeter de snelheid van uw website.

Wist je dat de meeste mensen een website zullen verlaten als het langer duurt dan drie seconden om te laden? Houd er rekening mee dat snelheid alles is. Er is een reden waarom Google en Facebook zo gefixeerd zijn op snelheid. Immers, ze hebben respectievelijk de Accelerate Mobile Pages (AMP) en Facebook Instant-artikelen geïntroduceerd.

Het grootste deel van de wereld werkt nog steeds op langzamere mobiele breedbandsnelheden. En zelfs voor delen van de wereld die sneller zijn, zijn de snelheid van jouw website en de onderliggende gebruikerservaring cruciale bepalende factoren voor jouw vermogen om te verkopen. Niemand wil wachten op een site om te laden of vast te zitten in een slecht ontworpen website. Niemand.

De meeste sites verliezen de helft van hun bezoekers voordat de pagina wordt geladen, volgens Google. Test jouw site met Google’s nieuwe mobiele snelheidstool. Je kan ook een meer diepgaande tool van Google gebruiken, genaamd Page Insights. Beide tools analyseren jouw site en produceren een reeks aanbevelingen voor oplossingen die je meteen kan uitvoeren om de snelheid te verbeteren.


10. Evalueer jouw analyses zorgvuldig.

Bekijk jouw analyses zorgvuldig. Van wie zijn de klanten en waar komen ze vandaan? Lersmider zegt dat hoe beter je deze informatie kent, hoe gemakkelijker je beslissingen kunt nemen om je groei te stimuleren. Hoe lang blijven deze mensen hangen op jouw site en welke pagina’s bezoeken ze?

Gebruik deze kennis om te weten te komen waar de funnel breekt. Gebruik het om de gebruikerservaring te verbeteren en jouw groei effectief te schalen door te zien wat werkt werkt niet en zet de inspanningen in om het te repareren. Gebruik tools zoals truconversion.com of hotjar.com voor heatmaps en monitoring van gebruikerssessies. Dit kan potentieel onschatbare informatie bieden die je vervolgens kunt gebruiken om dingen naar een hoger niveau te tillen.

(vertaald en aangepast uit de originele blog van R.L.Adams d.d. 5 december 2017)

Denk je na het lezen van deze blog, holimoli, waar komt dit vandaan? Dit is waar ik mijn mee bezig houd tussen het trainen en coachen door! En ik vond het te waardevol om niet te delen.

Heb je vragen, stel ze gerust hieronder. Ik geef zo goed mogelijk antwoord! Ook jouw ervaringen hiermee zijn welkom!

Memorabel Netwerken doe je zo

Ze vroeg aan mij, ‘Karlijn, wat zijn de Do’s en Dont’s van het netwerken?’. Enigszins schuchter keek ze daarna om zich heen op de bijeenkomst voor ondernemers. Het was niet haar eerste keer, maar het zweet stond in haar handen. Ik keek haar aan en had haar een reeks tips kunnen geven maar ik deed het niet. Ik zei niets en wachtte tot zij contact met mij zocht. Vragend keek ze mij, na een seconde of vier, aan en ze herhaalde de vraag. Waarop ik glimlachte en zei “Wees jezelf, wees memorabel.”

Ja, ik hoor je denken, hoe dan en wat is dat ‘memorabel zijn’.

Wil je eens terugdenken aan jouw laatste bijeenkomst? Wie herinner jij? En waarom?

De connectie

Zeer waarschijnlijk heb je met deze persoon een klik gehad; een connectie. Dit kan op het gebied van interesse of overeenkomsten in persoonlijkheid en/of gedrag of jullie hadden simpelweg dezelfde (soort of kleur) kleding aan. Ik vertel je graag wat meer over het gedrag en het persoonlijkheidsaspect waarmee je zelf memorabel kan netwerken.

Laten we in de basis uitgaan van vier typen mensen met uiteenlopende gedragsvoorkeuren. Ik ga hier uit kan de vier stijlen genaamd DISC, te weten: Daadkrachtig, Invloedrijk, Stabiel en Consciëntieus. Iedereen heeft van alle typen iets in huis maar ik zal hier even chargeren. Bepaal eerst in welk type jij jezelf het meest herkent door middel van deze steekwoorden:

Daadkrachtig: Taakgerichte, snelle denker, rationeel. Bijzonder prestaties. Leiderschap. Direct. Duidelijk. Kort. Krachtig. Grote lijnen. Competitief. Snel en beter.

Invloedrijk: Charismatische en mensgericht. Gericht op sociale relaties. Spontaan. Nieuwe dingen. Enthousiast. Gemakkelijk. Wil goed overkomen. Prestatiegericht maar strategisch.

Stabiel: Rustige en betrouwbare specialist. Teamspeler die dingen afmaakt. Continuïteit en stabiliteit. Gestructureerd. Vriendelijk. Luisteraar. Zorgzaam. Wederzijdse acceptatie.

Consciëntieus: Logische & onafhankelijke denker. Behoefte aan privacy en zelfstandigheid. Kwaliteitsbewust. Conflict mijdend. Kritisch. Nauwkeurig. Innovatief. Procedures. Efficiënt.

Wil je weten welk gedrag jij actief laat zien en hoe je instinctief (van nature) reageert? Klik hier voor de test.

Dan gaan we nu terug naar de bijeenkomst. Om memorabel te zijn is het belangrijk dat je een connectie maakt. Door op de woorden van je gesprekspartner te letten, door vragen te stellen en door écht te luisteren kan je de ander voorzichtig indelen in een bepaalde voorkeursstijl.

Zo maak je jezelf memorabel

Hierna volgt het échte werk: afstemmen op de ander. Ik geef je per type een aantal tips waar mogelijk de interesses van de ander liggen:

De daadkrachtige gaat graag in discussie op basis van feiten en mijdt een conflict niet. Neem daarom een standpunt in en vermijd argumenten op basis van emotie. Bied de gelegenheid om successen te delen en geef erkenning. Hij/Zij neemt graag de leiding, maar geef vooral je grenzen aan, hij/zij houd van duidelijkheid.

Het invloedrijke type is verreweg het meeste te vinden op bijeenkomsten, hij/zij wil graag in contact zijn met andere mensen en haalt hier energie uit. Treed in contact door je simpelweg voor te stellen en een vraag te stellen, zij spreken graag. Toon je betrokkenheid en/of bewondering. Persoonlijke vragen stellen mag, sterker nog je zal ze vanzelf wel horen.

Het mensgerichte en ietwat introverte stabiele type is een logische denker. Hij/Zij is graag zorgzaam en geeft vaak een luisterend oor. Als je hier een oog voor hebt en jouw waardering gemeend uitspreekt heb een connectie. Geef dit type de ruimte om zijn/haar hulp aan te bieden, daar krijgen ze energie van.

Iemand met een consciëntieuze stijl is gericht op ratio en logica en hecht veel waarde aan het behalen en bewaken van kwaliteit. Kies voor een formele benadering en kom fysiek niet te dichtbij, persoonlijke vragen beantwoord hij/zij niet graag, pas later wanneer je elkaar beter kent. Bij deze persoon ben je memorabel als je zijn/haar mening waardeert en niet in twijfel trekt, wees precies, op tijd. Geef een uitdaging om iets te analyseren bijvoorbeeld door feiten te delen.

De ander

Met deze adviezen ben je vooral met de ander bezig en ik krijg daarom dan ook regelmatig de vraag: Wat als beide personen van hun eigen type ‘afwijken’ om naar elkaar toe te buigen? Het bijzondere is het resultaat dan is dat je elkaar dan in het midden tegenkomt. Echter wanneer je niet authentiek bent kan je geen connectie maken. Interesse in de ander is een grondbeginsel van het netwerken.

Tot slot is er nog één belangrijk element om memorabel te netwerken en dat is: Jouw eigen verhaal. Er is maar één jij. Jij hebt een unieke set ervaringen, kwaliteiten en voorkeuren. Als je jezelf durft te laten zien met al je kwaliteiten en onzekerheden, je successen en lessen, je pieken en dalen. Dan is een connectie gegarandeerd.

“Ze stond enige tijd bij een groep mensen en ze leken afgesloten van de buitenwereld, geanimeerd en in contact. Tegen het einde van de bijeenkomst kwam ze naar mij toe en zei tegen mij ‘Ik heb bijzondere mensen ontmoet’. Op de vraag wat het bijzonder maakte gaf ze aan dat ze allemaal zo open waren en het daardoor goede gesprekken waren. ‘Memorabel’ mompelde ze, dit gaat ze niet vergeten.

Dit artikel schreef ik voor het e-magazine LeadershipNL – themanummer Connected – november 2017.

Reacties zijn welkom, delen is bijzonder attent.

European Training Conference

Met ongeveer 60.000 coaches in Nederland* en minstens evenzoveel trainers is het logisch dat er een conferentie voor dit vakgebied opgezet is.  Echter denken Iris van Velzen en Eric Klaver verder dan de Nederlandse landsgrenzen. Zij gaan voor een Europese conferentie.

Je moest er voor naar Amerika! Een conferentie waar je uitgebreid met vakgenoten kunt netwerken en naar specialisten kunt luisteren. Maar nu is dat niet meer nodig. Een volwaardige internationale conferentie voor trainers en coaches is nu in Nederland! De European Training Conference. Twee dagen bijspijkeren over allerlei onderwerpen, gerelateerd aan training en coaching. Van het gebruik van Big Data en game based learning tot inspiratie over trainen voor een virtuele groep of de toepassing van neuro-science in coaching. Als trainer, coach, learning&development specialist, of welke andere training of coaching specialist, MAG je deze dagen niet missen!” Aldus Eric Klaver.

Op 10 en 11 november 2017 gaat het gebeuren, laat je inspireren met de laatste trends, tools en technieken op het vakgebied van de trainer en coach. Het programma is zo samengesteld dat er beide dagen een plenaire opening en afsluiting is. Tussendoor zijn er over allerlei onderwerpen sessies bij te wonen.

Plenaire spreker

Wij zijn trots om aan te mogen kondigen dat Karlijn L’Ortye namens Talengy de plenaire opening van 11 november mag verzorgen. Haar onderwerp: Maak het persoonlijk! Hier kan je er alles over lezen.

Korting op congresfee

Een congresticket voor de volle twee dagen bedraagt € 650 en is inclusief lunches en drankjes. Met deze code krijgt u 100 euro korting: ETC17-KARLIJNLO en daarnaast maakt u kans op een volledige restitutie van uw entreeticket.

Lees verder op de website: https://www.europeantrainingconference.com/

Heeft u vragen of wilt u ook dat wij op uw evenement komen spreken neem dan contact met ons op.

*) Het aantal coaches is niet officieel vastgelegd, er is een schatting bekend uit 2011. Deze bedroeg 40.000. Echter vanwege de enorme populariteit van het vrije beroep ‘Coach’ is de realistische schatting op dit moment minimaal 60.000.

5 manieren om je kop boven het maaiveld uit te steken

Toegegeven Nederlanders zijn nou niet de grootste opscheppers, uitzonderingen daargelaten. Maar we kunnen best een lesje leren van de Amerikanen. Hoe maak je jezelf GREAT again. Waarbij we natuurlijk niet arrogant over willen komen. Hierbij deel ik hierover mijn gedachten:

1.     Zorg voor een waanzinnig uitgebreid LinkedIn profiel.

Er moet staan: Zeer deskundig profiel. Om op te vallen wil jij dé -GO TO- persoon in jouw vakgebied worden. Daarvoor gaan mensen je geloofwaardigheid meten en dat doen ze 9 van de 10 keer online. Men rekent je niet af op hoelang of uitgebreid jouw profiel is. Ik heb nog nooit gehoord dat ze het overdreven vonden of arrogant. Ik krijg te horen: duidelijk en het geeft een goed beeld. Kortom wees online zeer deskundig!

2.     Ga publiceren. Om op te vallen is het goed om jouw mening en of expertise te delen. Publiceer op LinkedIn (Pulse/Publicaties) en deel het via andere social media. Zorg dat het hout snijdt en niet alleen maar een commerciële insteek is. Ik lees regelmatig artikelen waar ik dan net lekker in zit en vervolgens is het einde al daar en moet ik ineens een afspraak maken om de rest te horen. Geef het gewoon, of geef het niet. Je krijgt er vertrouwen voor terug. En dat is veel waard. Schrijf je iets of iemand kapot (zoals Patrick Kicken onlangs over Bol.com) dan ga je zelf mee. Je kan niet met de bijl hakken en verwachten dat een ander niet achter jou aan komt.

3.     Ga bij een vrijwilligersclub of service club. Serve first! Een van mijn motto’s. Als je dient krijg je daar mooie dingen voor terug. Een voorbeeld van een service club is JCI, Ronde Tafel (alleen mannen), Rotary, check ze hier allemaal (https://nl.wikipedia.org/wiki/Serviceclub) je zal niet direct opvallen maar diegene die de kar trekken, stelselmatig/ permanent, die gaan opvallen. En als ik je vertel dat de gemiddelde lidmaatschapsduur 3 jaar is dan ga je al in het 4e jaar opvallen. En je kop afhakken? Nee zeker niet, je dient immers.

4.      Zoek de media op. Het is echt niet moeilijk om in de krant te komen. Op de radio of TV. Doorzettingsvermogen en creativiteit zijn twee voorwaarden. Ja in het proces ernaartoe zullen ze misschien je kop eraf willen hakken, dan buk je even en sta je weer rechtop om vervolgens te gaan shinen!

5.     Wees authentiek! Als je een rol van goeroe wil aannemen, prima maar als je door de mand valt dan hakken ze je in mootjes, niet alleen je kop. Wees jezelf, imperfectie mag, wees professioneel maar laat jezelf zien. Ik ben HSPer en heb heel snel in de gaten of iemand authentiek is of niet. By the way dat HSP heeft 20% van de mensen. Wist je dat?

Gebruik je talent en doe waar je van houd!

Een reclame van een verzekeraar zegt: “Als je maar lang genoeg gewoon blijft word je vanzelf bijzonder.” Dat is Hollandse nuchterheid. Echter ‘hoe lang is lang genoeg’. Vandaar dit artikel om je een zetje in de goede richting te geven. Succes!

‘Waarom vraag je mij niets?’

Herken je dit: je knoopt een praatje met iemand aan en stelt hem/haar een serie vragen en na een tijdje denk je ‘Waarom vraagt hij/zij niets aan mij?”. Je gaat er vervolgens op letten en al vrij snel valt het gesprek dood en ga je het liefst weg. Maar wat als je dat niet kan omdat het een collega – die in de buurt zit betreft – of een klant als je schoonheidsspecialist of kapper bent. In deze blog geef ik je 16 tips vanuit ‘de Wereld van Verschil‘.

We zijn allemaal anders, sterker nog iedereen is uniek. Maar gedrag kunnen we al aardig meten en in stijlen, categorieën, kleuren of nummers indelen. Ik ben zelf helemaal fan van MapsTell. Een wereldkaart van ons gedrag. Ach ik heb er eerder over geblogd. Maar goed deze kaart helpt je ook in te zien dat we de wereld anders zien en beleven.

Om te bepalen hoe je omgaat met interesse van anderen is het goed om jezelf eerst in te schatten. Daarom een mini – kort door de bocht- test. Herken je jezelf in de woorden onder een bepaalde stijl onthoud dan even de naam van die stijl. Komtie:

Consciëntieus

Logische & onafhankelijke denker. Behoefte aan privacy en zelfstandigheid. Kwaliteitsbewust. Conflictmijdend. Kritisch. Nauwkeurig. Innovatief. Procedures. Efficiënt.

Daadkrachtig

Taakgerichte, snelle denker, rationeel. Bijzonder prestaties. Leiderschap. Direct. Duidelijk. Kort. Krachtig. Grote lijnen. Competitief. Snel en beter.

Invloedrijk

Charismatische en mensgericht. Gericht op sociale relaties. Spontaan. Nieuwe dingen. Enthousiast. Gemakkelijk. Wil goed overkomen. Prestatiegericht maar strategisch.

Stabiel

Rustige en betrouwbare specialist. Teamspeler die dingen afmaakt. Continuïteit. Stabiliteit. Gestructureerd. Vriendelijk. Luisteraar. Zorgzaam. Wederzijdse acceptatie.

Uiteraard heb je alle stijlen in je maar er is vast een zekere voorkeur. Onthoud deze.

Dan nu terug naar de situatie. Je bent in gesprek en bedenkt “Waarom vraagt hij/zij mij niets?” Bestudeer dan 16 (!) adviezen in de slides hieronder en je kan veel sneller (be)grip op de situatie krijgen. Tip: zet deze op fullscreen.

Powerpoint met 16 tips

Hoe kom ik over op anderen?

Waarschijnlijk vraag je jezelf dit ook wel eens af. Het is een vraag die mij, als Talent Coach, ook wordt gesteld. Een deel van het antwoord, namelijk hoe je over KAN komen, staat op jouw eigen PersonalMap maar wat is nou mooier om dit eens te testen.

Ik kwam via Sylvia Reinders in contact met Arjan Meegdes van AJM Plus. We hadden het over HR zaken en hij vertelde dat hij mede door zijn passie voor paarden met paardencoaching in aanraking was gekomen. Hij heeft een opleiding gedaan en kan aan het gedrag van een paard op een persoon ‘lezen’ hoe hij/zij overkomt. Ik moet eerlijk zijn, ik dacht: ‘wat zweverig zeg’. Maar Arjan was juist heel concreet, praktisch en zakelijk, iets wat tegenover mijn vooroordeel stond.

En zoals met veel dingen in het leven: je kan er pas een oordeel over vellen als je het zelf ervaren hebt. En zo wilde ik wel eens weten hoe een paard dan op mij zou reageren. En daar stond ik gisteren, einde van de dag in een bak in Leusden. Het was een paardenkliniek (de Hofstede) en het was er prachtig. Maar die paarden waren wel heel groot. Eerst even een cappuccino en appelgebakje en een praatje. Arjan legt zijn visie op coaching uit. Ik had vooraf een vragenlijst ingevuld en dit leid al tot een mooi gesprek.

Het is tijd om naar de stal te gaan, Arjan neemt een ‘oude dame’ mee naar de bak alwaar ze haar los laat. Vervolgens krijg ik te horen: ‘Alles is goed, maak maar contact’. Omdat het paard aan de andere kant van de bak staat loop ik er rustig heen en even denk ik.. ‘ja en wat als ze niets van mij moet hebben?’ Ze kijkt mij even aan en loopt dan weg. Nog een poging en het contact duurt iets langer. Best wel vaag maar goed, misschien moet ik mijn hoofd even uitzetten en op mijn gevoel af gaan en haar bijvoorbeeld even aaien. We hebben daarna een klik en vanaf dat moment liep ze achter mij aan, zelfs over de hindernissen.

Arjan vraagt tussentijds wat ik ervan vind en vertel over mijn ‘beslissing’ even niet na te denken en te genieten, het zonnetje kwam door en ik ontspan. Hij legt parallellen naar het dagelijks leven die heel erg kloppen. We kunnen zelfs bepaalde dingen checken en testen. En het is geen kunstje want elke keer ‘gebruikt’ Arjan een ander paard en is het paard alleen de spiegel. Dat dit bijzonder én concreet is dat merk je pas als je het zelf ervaart.

Ik kan mij voorstellen dat dit heel effectief is voor mensen die twijfelen of wel eens onzeker zijn en willen toetsen of hetgeen ze denken ook echt zo is. Het paard is de spiegel en de coach de vertaler. Niets meer niets minder. Concreter, praktisch en zakelijk, precies zoals Arjan overkwam op mij.

Bedankt Arjan voor deze bijzondere ervaring! 25 april zet je jezelf op de kaart met de workshop PersonalMapping en daarna gaan we eens kijken hoe we brug kunnen slaan tussen deze twee werelden om nog meer mensen zelfvertrouwen te geven!

Talent Management = Energie?

De baan voor het leven bestaat niet meer en de levensduur van bedrijven is aanzienlijk korter geworden.
Eenmaal een studie volgen in je leven is geen garantie om aan werk te komen en te blijven. Wat moet je doen als bedrijfseigenaar of als HR manager om het beste uit de mensen te halen? Wat moet je doen om te zorgen dat ze niet opbranden door stress of door verveling? Hoe maak je mensen duurzaam inzetbaar? Kortom waar blijft een onderneming op draaien?

Mag ik je mijn antwoord geven? Ik denk dat het Energie is.

Energie krijg je van dingen doen waar je goed in bent. Energie krijg je als je ontwikkeling en vooruitgang boekt in jouw talent. Energie genereren kan iedereen met de juiste middelen, hulp en tijd. Talent Management is een totaalpakket aan middelen om energie (te leren) genereren aan jou als individu en om de organisatie een zelfvoorzienend energienetwerk te maken.

Waarom zou je Talent Management in gaan zetten?

Omdat het credo van de professional nu ‘Long Life Learning’ is. Ofwel je hele leven blijven leren. De gemiddelde levensduur van een set (technische) vaardigheden is vandaag de dag 5 jaar*. Met andere woorden, wat je vandaag leert heb je over vijf jaar niets meer aan.

Het enige wat niet verdwijnt zijn de individuele talenten (mits bekend en in ontwikkeling). Ga je niet aan de slag met Talent Management vandaag dan komt de organisatie piepend en krakend tot stilstand. Houd de organisatie in beweging.

Komen er wat gedachten in je op? Wellicht komt het overeen met deze:

Ja maar, ik heb een L&D (Learning & Development) / HR afdeling die regelt dit toch?

Talengy hanteert een inclusief beleid dat wil zeggen dat iedereen in de organisatie mee doet, daar is soms eerst een cultuuromslag -> leercultuur – voor nodig. En het begint met een gedegen, objectieve (!) observatie in de vorm van een Business Case. Dus ja de L&D en HR spelen een belangrijke rol maar kunnen externe hulp goed gebruiken en zorgt voor o.a. efficiency.

Ja maar, medewerkers hebben een (opleidings-)budget maar doen er niets mee.

Logisch want een gevulde bankrekening zegt nog niet dat je kán shoppen. De keuze voor ontwikkeling is vaak niet op geld gebaseerd maar op vele factoren. Zonder goed onderzoek en begeleiding is er ook weinig kans op een goede besteding van het opleidingsbudget. Leidinggevende kunnen hierop ook worden getraind.

Ja maar, straks loopt de organisatie leeg omdat ze ergens anders beter op hun plek zijn.

Graag! Als dit het geval is dan kunnen ze beter gelijk oversteken, dan is er weer ruimte voor de juiste talenten in jouw organisatie. Je wilt toch geen medewerkers die niet hun talenten benutten en door verveling een bore-out krijgen of door hoge druk omdat ze iets niet kunnen een burn-out?

Kortom Talent geeft Energie.

*) uit het ‘Workplace Learning Report’ van LinkedIn Learning Solutions 2017.

Wil je meer weten over Talent Management dan is het mogelijk een e-afspraak te plannen door middel van Skype of Zoom. Stuur een mail met je gegevens naar karlijn@talengy.nl of stuur mij een INmail / bericht via LinkedIn.