European Training Conference

Met ongeveer 60.000 coaches in Nederland* en minstens evenzoveel trainers is het logisch dat er een conferentie voor dit vakgebied opgezet is.  Echter denken Iris van Velzen en Eric Klaver verder dan de Nederlandse landsgrenzen. Zij gaan voor een Europese conferentie.

Je moest er voor naar Amerika! Een conferentie waar je uitgebreid met vakgenoten kunt netwerken en naar specialisten kunt luisteren. Maar nu is dat niet meer nodig. Een volwaardige internationale conferentie voor trainers en coaches is nu in Nederland! De European Training Conference. Twee dagen bijspijkeren over allerlei onderwerpen, gerelateerd aan training en coaching. Van het gebruik van Big Data en game based learning tot inspiratie over trainen voor een virtuele groep of de toepassing van neuro-science in coaching. Als trainer, coach, learning&development specialist, of welke andere training of coaching specialist, MAG je deze dagen niet missen!” Aldus Eric Klaver.

Op 10 en 11 november 2017 gaat het gebeuren, laat je inspireren met de laatste trends, tools en technieken op het vakgebied van de trainer en coach. Het programma is zo samengesteld dat er beide dagen een plenaire opening en afsluiting is. Tussendoor zijn er over allerlei onderwerpen sessies bij te wonen.

Plenaire spreker

Wij zijn trots om aan te mogen kondigen dat Karlijn L’Ortye namens Talengy de plenaire opening van 11 november mag verzorgen. Haar onderwerp: Maak het persoonlijk! Hier kan je er alles over lezen.

Korting op congresfee

Een congresticket voor de volle twee dagen bedraagt € 650 en is inclusief lunches en drankjes. Met deze code krijgt u 100 euro korting: ETC17-KARLIJNLO en daarnaast maakt u kans op een volledige restitutie van uw entreeticket.

Lees verder op de website: https://www.europeantrainingconference.com/

Heeft u vragen of wilt u ook dat wij op uw evenement komen spreken neem dan contact met ons op.

*) Het aantal coaches is niet officieel vastgelegd, er is een schatting bekend uit 2011. Deze bedroeg 40.000. Echter vanwege de enorme populariteit van het vrije beroep ‘Coach’ is de realistische schatting op dit moment minimaal 60.000.

5 manieren om je kop boven het maaiveld uit te steken

Toegegeven Nederlanders zijn nou niet de grootste opscheppers, uitzonderingen daargelaten. Maar we kunnen best een lesje leren van de Amerikanen. Hoe maak je jezelf GREAT again. Waarbij we natuurlijk niet arrogant over willen komen. Hierbij deel ik hierover mijn gedachten:

1.     Zorg voor een waanzinnig uitgebreid LinkedIn profiel.

Er moet staan: Zeer deskundig profiel. Om op te vallen wil jij dé -GO TO- persoon in jouw vakgebied worden. Daarvoor gaan mensen je geloofwaardigheid meten en dat doen ze 9 van de 10 keer online. Men rekent je niet af op hoelang of uitgebreid jouw profiel is. Ik heb nog nooit gehoord dat ze het overdreven vonden of arrogant. Ik krijg te horen: duidelijk en het geeft een goed beeld. Kortom wees online zeer deskundig!

2.     Ga publiceren. Om op te vallen is het goed om jouw mening en of expertise te delen. Publiceer op LinkedIn (Pulse/Publicaties) en deel het via andere social media. Zorg dat het hout snijdt en niet alleen maar een commerciële insteek is. Ik lees regelmatig artikelen waar ik dan net lekker in zit en vervolgens is het einde al daar en moet ik ineens een afspraak maken om de rest te horen. Geef het gewoon, of geef het niet. Je krijgt er vertrouwen voor terug. En dat is veel waard. Schrijf je iets of iemand kapot (zoals Patrick Kicken onlangs over Bol.com) dan ga je zelf mee. Je kan niet met de bijl hakken en verwachten dat een ander niet achter jou aan komt.

3.     Ga bij een vrijwilligersclub of service club. Serve first! Een van mijn motto’s. Als je dient krijg je daar mooie dingen voor terug. Een voorbeeld van een service club is JCI, Ronde Tafel (alleen mannen), Rotary, check ze hier allemaal (https://nl.wikipedia.org/wiki/Serviceclub) je zal niet direct opvallen maar diegene die de kar trekken, stelselmatig/ permanent, die gaan opvallen. En als ik je vertel dat de gemiddelde lidmaatschapsduur 3 jaar is dan ga je al in het 4e jaar opvallen. En je kop afhakken? Nee zeker niet, je dient immers.

4.      Zoek de media op. Het is echt niet moeilijk om in de krant te komen. Op de radio of TV. Doorzettingsvermogen en creativiteit zijn twee voorwaarden. Ja in het proces ernaartoe zullen ze misschien je kop eraf willen hakken, dan buk je even en sta je weer rechtop om vervolgens te gaan shinen!

5.     Wees authentiek! Als je een rol van goeroe wil aannemen, prima maar als je door de mand valt dan hakken ze je in mootjes, niet alleen je kop. Wees jezelf, imperfectie mag, wees professioneel maar laat jezelf zien. Ik ben HSPer en heb heel snel in de gaten of iemand authentiek is of niet. By the way dat HSP heeft 20% van de mensen. Wist je dat?

Gebruik je talent en doe waar je van houd!

Een reclame van een verzekeraar zegt: “Als je maar lang genoeg gewoon blijft word je vanzelf bijzonder.” Dat is Hollandse nuchterheid. Echter ‘hoe lang is lang genoeg’. Vandaar dit artikel om je een zetje in de goede richting te geven. Succes!

‘Waarom vraag je mij niets?’

Herken je dit: je knoopt een praatje met iemand aan en stelt hem/haar een serie vragen en na een tijdje denk je ‘Waarom vraagt hij/zij niets aan mij?”. Je gaat er vervolgens op letten en al vrij snel valt het gesprek dood en ga je het liefst weg. Maar wat als je dat niet kan omdat het een collega – die in de buurt zit betreft – of een klant als je schoonheidsspecialist of kapper bent. In deze blog geef ik je 16 tips vanuit ‘de Wereld van Verschil‘.

We zijn allemaal anders, sterker nog iedereen is uniek. Maar gedrag kunnen we al aardig meten en in stijlen, categorieën, kleuren of nummers indelen. Ik ben zelf helemaal fan van MapsTell. Een wereldkaart van ons gedrag. Ach ik heb er eerder over geblogd. Maar goed deze kaart helpt je ook in te zien dat we de wereld anders zien en beleven.

Om te bepalen hoe je omgaat met interesse van anderen is het goed om jezelf eerst in te schatten. Daarom een mini – kort door de bocht- test. Herken je jezelf in de woorden onder een bepaalde stijl onthoud dan even de naam van die stijl. Komtie:

Consciëntieus

Logische & onafhankelijke denker. Behoefte aan privacy en zelfstandigheid. Kwaliteitsbewust. Conflictmijdend. Kritisch. Nauwkeurig. Innovatief. Procedures. Efficiënt.

Daadkrachtig

Taakgerichte, snelle denker, rationeel. Bijzonder prestaties. Leiderschap. Direct. Duidelijk. Kort. Krachtig. Grote lijnen. Competitief. Snel en beter.

Invloedrijk

Charismatische en mensgericht. Gericht op sociale relaties. Spontaan. Nieuwe dingen. Enthousiast. Gemakkelijk. Wil goed overkomen. Prestatiegericht maar strategisch.

Stabiel

Rustige en betrouwbare specialist. Teamspeler die dingen afmaakt. Continuïteit. Stabiliteit. Gestructureerd. Vriendelijk. Luisteraar. Zorgzaam. Wederzijdse acceptatie.

Uiteraard heb je alle stijlen in je maar er is vast een zekere voorkeur. Onthoud deze.

Dan nu terug naar de situatie. Je bent in gesprek en bedenkt “Waarom vraagt hij/zij mij niets?” Bestudeer dan 16 (!) adviezen in de slides hieronder en je kan veel sneller (be)grip op de situatie krijgen. Tip: zet deze op fullscreen.

Powerpoint met 16 tips

Hoe kom ik over op anderen?

Waarschijnlijk vraag je jezelf dit ook wel eens af. Het is een vraag die mij, als Talent Coach, ook wordt gesteld. Een deel van het antwoord, namelijk hoe je over KAN komen, staat op jouw eigen PersonalMap maar wat is nou mooier om dit eens te testen.

Ik kwam via Sylvia Reinders in contact met Arjan Meegdes van AJM Plus. We hadden het over HR zaken en hij vertelde dat hij mede door zijn passie voor paarden met paardencoaching in aanraking was gekomen. Hij heeft een opleiding gedaan en kan aan het gedrag van een paard op een persoon ‘lezen’ hoe hij/zij overkomt. Ik moet eerlijk zijn, ik dacht: ‘wat zweverig zeg’. Maar Arjan was juist heel concreet, praktisch en zakelijk, iets wat tegenover mijn vooroordeel stond.

En zoals met veel dingen in het leven: je kan er pas een oordeel over vellen als je het zelf ervaren hebt. En zo wilde ik wel eens weten hoe een paard dan op mij zou reageren. En daar stond ik gisteren, einde van de dag in een bak in Leusden. Het was een paardenkliniek (de Hofstede) en het was er prachtig. Maar die paarden waren wel heel groot. Eerst even een cappuccino en appelgebakje en een praatje. Arjan legt zijn visie op coaching uit. Ik had vooraf een vragenlijst ingevuld en dit leid al tot een mooi gesprek.

Het is tijd om naar de stal te gaan, Arjan neemt een ‘oude dame’ mee naar de bak alwaar ze haar los laat. Vervolgens krijg ik te horen: ‘Alles is goed, maak maar contact’. Omdat het paard aan de andere kant van de bak staat loop ik er rustig heen en even denk ik.. ‘ja en wat als ze niets van mij moet hebben?’ Ze kijkt mij even aan en loopt dan weg. Nog een poging en het contact duurt iets langer. Best wel vaag maar goed, misschien moet ik mijn hoofd even uitzetten en op mijn gevoel af gaan en haar bijvoorbeeld even aaien. We hebben daarna een klik en vanaf dat moment liep ze achter mij aan, zelfs over de hindernissen.

Arjan vraagt tussentijds wat ik ervan vind en vertel over mijn ‘beslissing’ even niet na te denken en te genieten, het zonnetje kwam door en ik ontspan. Hij legt parallellen naar het dagelijks leven die heel erg kloppen. We kunnen zelfs bepaalde dingen checken en testen. En het is geen kunstje want elke keer ‘gebruikt’ Arjan een ander paard en is het paard alleen de spiegel. Dat dit bijzonder én concreet is dat merk je pas als je het zelf ervaart.

Ik kan mij voorstellen dat dit heel effectief is voor mensen die twijfelen of wel eens onzeker zijn en willen toetsen of hetgeen ze denken ook echt zo is. Het paard is de spiegel en de coach de vertaler. Niets meer niets minder. Concreter, praktisch en zakelijk, precies zoals Arjan overkwam op mij.

Bedankt Arjan voor deze bijzondere ervaring! 25 april zet je jezelf op de kaart met de workshop PersonalMapping en daarna gaan we eens kijken hoe we brug kunnen slaan tussen deze twee werelden om nog meer mensen zelfvertrouwen te geven!

Talent Management = Energie?

De baan voor het leven bestaat niet meer en de levensduur van bedrijven is aanzienlijk korter geworden.
Eenmaal een studie volgen in je leven is geen garantie om aan werk te komen en te blijven. Wat moet je doen als bedrijfseigenaar of als HR manager om het beste uit de mensen te halen? Wat moet je doen om te zorgen dat ze niet opbranden door stress of door verveling? Hoe maak je mensen duurzaam inzetbaar? Kortom waar blijft een onderneming op draaien?

Mag ik je mijn antwoord geven? Ik denk dat het Energie is.

Energie krijg je van dingen doen waar je goed in bent. Energie krijg je als je ontwikkeling en vooruitgang boekt in jouw talent. Energie genereren kan iedereen met de juiste middelen, hulp en tijd. Talent Management is een totaalpakket aan middelen om energie (te leren) genereren aan jou als individu en om de organisatie een zelfvoorzienend energienetwerk te maken.

Waarom zou je Talent Management in gaan zetten?

Omdat het credo van de professional nu ‘Long Life Learning’ is. Ofwel je hele leven blijven leren. De gemiddelde levensduur van een set (technische) vaardigheden is vandaag de dag 5 jaar*. Met andere woorden, wat je vandaag leert heb je over vijf jaar niets meer aan.

Het enige wat niet verdwijnt zijn de individuele talenten (mits bekend en in ontwikkeling). Ga je niet aan de slag met Talent Management vandaag dan komt de organisatie piepend en krakend tot stilstand. Houd de organisatie in beweging.

Komen er wat gedachten in je op? Wellicht komt het overeen met deze:

Ja maar, ik heb een L&D (Learning & Development) / HR afdeling die regelt dit toch?

Talengy hanteert een inclusief beleid dat wil zeggen dat iedereen in de organisatie mee doet, daar is soms eerst een cultuuromslag -> leercultuur – voor nodig. En het begint met een gedegen, objectieve (!) observatie in de vorm van een Business Case. Dus ja de L&D en HR spelen een belangrijke rol maar kunnen externe hulp goed gebruiken en zorgt voor o.a. efficiency.

Ja maar, medewerkers hebben een (opleidings-)budget maar doen er niets mee.

Logisch want een gevulde bankrekening zegt nog niet dat je kán shoppen. De keuze voor ontwikkeling is vaak niet op geld gebaseerd maar op vele factoren. Zonder goed onderzoek en begeleiding is er ook weinig kans op een goede besteding van het opleidingsbudget. Leidinggevende kunnen hierop ook worden getraind.

Ja maar, straks loopt de organisatie leeg omdat ze ergens anders beter op hun plek zijn.

Graag! Als dit het geval is dan kunnen ze beter gelijk oversteken, dan is er weer ruimte voor de juiste talenten in jouw organisatie. Je wilt toch geen medewerkers die niet hun talenten benutten en door verveling een bore-out krijgen of door hoge druk omdat ze iets niet kunnen een burn-out?

Kortom Talent geeft Energie.

*) uit het ‘Workplace Learning Report’ van LinkedIn Learning Solutions 2017.

Wil je meer weten over Talent Management dan is het mogelijk een e-afspraak te plannen door middel van Skype of Zoom. Stuur een mail met je gegevens naar karlijn@talengy.nl of stuur mij een INmail / bericht via LinkedIn.

Next Level – dingetje

Ja! We zijn weer begonnen, een nieuw fris jaar en een bucketlist of D&G-list waarvan de inkt nog maar net droog is. D&G staat voor Dreams & Goals, wees gerust ik ga er niet naar vragen. Maar ik heb wel een aanname gedaan, namelijk dat je zo’n lijst hebt gemaakt. Mocht dat niet zo zijn, lees dan even verder. Ik help je graag, en wie weet naar de Next Level.

The Next Level. Wat is dat? Dat is een punt waar je naar toe kan, maar omdat het een level is ligt dit volgende punt wel ‘hoger’. De Next Level kan in termen van omzet de groei zijn van duizenden naar een ton of tonnen. Of van tonnen naar een miljoen. De Next Level kan ook een andere invulling van werk, baan of bedrijf zijn. Ben je werknemer dan is de Next Level promotie. Ben je ZZP-er dan is de Next Level het moment waarop je niet alleen meer je eigen uren verkoopt. Ben je ondernemer dan ga je plannen realiseren enzovoort.

Nu je weet wat het is, bedenk wat jouw Next Level is. En vraag jezelf af of je daar wíl komen? Het kan ook zo zijn dat je hier wel lekker zit op dit level. Wanneer een leven comfortabel is mag je hier lekker van genieten, maar wanneer verveling om de hoek komt kijken dan is het tijd voor de Next Level. Ik ga het niet over relaties hebben maar ik wil graag iets anders toelichten namelijk ‘Als je het niet weet’.

Het kan zijn dat je gewoon niet weet wat je wil, wat de Next Level is, laat staan op welk level je nu staat. Het liefst had je ook een duidelijke passie gehad of had je gewenst dat je altijd al wilde weten wat je wilde worden. Nee dit is heel normaal, heel veel mensen zijn ergens ingerold. Ze moesten keuzes maken op jonge leeftijd, voor zware studies zoals rechten en accountancy. En zitten nu jaren later in een baan waarvan ze niet weten of ze hier verder mee willen. Los van het feit of je een keuze hebt, begin er alleen al over na te denken. Wat is jouw level nu?

Bijvoorbeeld: er is een kwadrant voor zakelijke groei. Eerst ben je werknemer, daarna zzp (self employed) en dan wordt je ondernemer (business owner) en dan investeerder. Dit zijn levels. Met deze levels komt ook financiële groei. Wanneer je werknemer bent en blijft zijn er nog vele levels te belopen, de vraag is: waar sta je nu en waar wil je heen? Het is voor velen ‘een dingetje’ (tjonge wat hoor ik dat woord vaak…).

Praat eens met een coach! Kies mensen in je omgeving waar je je aan kan optrekken en die jou uitdagen. Doe ditzelfde voor anderen en je ziet snel genoeg waar je staat. Wil je verder? Maak die stap en doe elke dag minimaal 1 ding wat jou in de richting van jouw Next Level helpt.

Succes!

Welk probleem heb jij?

Want als ik jouw probleem weet kan ik hem (helpen) oplossen. Herken je dit? Ben jij bezig met het zoeken van problemen van – potentiële- klanten zodat je de oplossing kan aanbieden? Waarschijnlijk wel, de meeste businesses komen hieruit voort. Maar heb je zelf geen probleem dan?

Ik omschrijf hieronder vier verschillende problemen die je als ondernemer kan hebben. Op het eerste gezicht lijken dit geen problemen maar mijn vraag is: welk probleem heb jij?

1. Ik hoef geen acquisitie te doen
Dit is op het eerste gezicht geen probleem maar hier schuilt een groot gevaar in. Jouw probleem is ‘de Bore-out’. Jouw werk is straks niet meer uitdagend, je gaat op de automatische piloot en jouw klanten krijgen wat ze verwachten. Nieuwe klanten verwachten wat de klanten die ze aanbrachten krijgen. Door geen ‘nee’ meer te horen wordt je niet uitgedaagd om nieuwe paden te bewandelen. En dat klopt ook wel want waarschijnlijk ben je wel hartstikke druk. En toch verveeld. De bore-out. Oplossing: ga weer ‘koude’ acquisitie doen, ga lekker even ‘op je bek’ daar ontstaan de beste innovaties uit.

2. Ik ben een netwerker, wat kan ik voor jou doen
Hier lijd ik zelf ook aan, ik help iedereen in mijn netwerk aan elkaar die daar wat aan heeft. Het emotioneel gunnings-krediet stijgt. Maar hoe lastig vind ik het als ik tegenover iemand zit die ook dit probleem heeft; ‘Wat kan ik voor jou doen?’ ‘Dat wilde ik net aan jou vragen, wat kan ik voor jóu doen?’. Kortom mijn probleem: Anderen helpen geeft (veel) voldoening. Oplossing: factureren. En als ik een afspraak heb dan bereid ik deze goed voor. Wat wil ik uit deze afspraak halen?

3. Ik heb geen doelgroep, ik kan iedereen bedienen
Onzin! Niemand kan iedereen bedienen, tenzij je Google of Facebook heet. Als je geen doelgroep weet voor je product of dienst, zoek het dan uit. En dan komt nu het  meest schokkende: als je je doelgroep wel al weet dan is er slechts 3 à 4% daadwerkelijk op zoek naar iets zoals jij aanbied. Test het maar eens: vraag aan een groep van 100 personen wie nieuwe hardloopschoenen nodig heeft, een stuk of 4. Wie er naar een nieuwe auto aan het kijken is; 3. Wie een nieuwe huis zoekt: 3. Als je je doelgroep weet dan is 97% niet bewust bezig met het vinden van jouw oplossing. Oplossing: breng ze zelf op het idee! Inception Marketing heet dat. Het gaat erom dat je door een verhaal te vertellen de ander als het ware op het idee brengt om een aanschaf van een product of dienst soortgelijk als die van jou aan te schaffen. En omdat jij hem op het idee bracht zal de aankoop waarschijnlijk bij jou zijn.

4. Ik vind alles leuk
Álles? Ik hoor dit vaak, wanneer we op zoek zijn naar talenten dan komen in het ‘wat’- niveau de vragen ‘Wat vind je leuk? Waar krijg je energie van?’ ‘Zoveel dingen’ is het antwoord dan. Herken je dit? Dan is het probleem waarschijnlijk dat er voor jou nog geen rode draad in zit. Het ‘Waarom’ is nog niet duidelijk. Want de dingen die je doet of wilt doen lijken misschien even leuk maar er zit een reden achter. Bijna iedereen heeft moeite met keuzes maken. Want een keuze maken betekent JA zeggen tegen het één, maar NEE zeggen tegen veel meer dingen.  Bij het ondernemen heeft men het vaak over FOCUS. Dit betekent in de praktijk: Keuzes maken. En hoe maak je keuzes? Door het grote plaatje te zien en op basis van het geheel, je gevoel en je verstand te bepalen.

Kortom steeds meer ondernemers laten zich coachen, hebben een mentor of meerdere personen om mee te sparren omdat iets wat geen probleem lijkt wel een probleem kan zijn. Wie heb jij?

Tag hieronder iemand die je herkent en het nummer van zijn/haar probleem. 😉

Wat is de rode draad?

De rode draad van je leven, je loopbaan, je keuzes? Denk je hier wel eens over na? Leef je met de dag of plan je graag jouw pad. We zijn gewend vooruit te kijken, maar door achteruit te kijken kom je er sneller achter wat jouw verhaallijn is; jouw rode draad.

Waarom is dit belangrijk om te weten, nou omdat het je rust en zelfvertrouwen kan geven wanneer je weet dat niet alles toeval is. Jouw keuzes en vooral jouw daden hebben ergens toe geleid, tijd om daar even de credits voor te pakken en trots te zijn.

Regelmatig krijg ik te horen: “Ik weet niet wat mijn talenten zijn. Ik heb geen passie, zoals jij”. Passie en talent zijn twee verschillende dingen, ‘passie’ kan je ontwikkelen omdat het je veel voldoening en energie geeft en ‘talent’ heb je van nature. Talent is een aangeboren vaardigheid om iets goed te kunnen. Muzikaal en sportief talent worden vaak goed herkend, maar het talent om bijvoorbeeld goed te luisteren, voor positiviteit, vragen stellen, analyseren enzovoort wordt niet altijd herkend.

Uiteraard kan je voor het ontdekken van je talenten (vele) assessments doen. Ik gebruik ook enkele, echter is het een basis om verder te praten en te zoeken naar jouw rode draad. Ik zal een tipje van de sluier oplichten: ik gebruik het eenvoudige ‘Wat, Hoe en Waarom model’:

Wat heb je gedaan? Wat vond je hierin de plussen en minnen?

Hoe ben jij? Hoe kom je over op anderen?

Waarom doe je wat je doet? Waarom ben je geworden wie je bent?

Dit zijn slechts enkele vragen in mijn palet om erachter te komen wat de rode draad is. Graag deel ik hier een business case.

Wat wil ik? Is dit het nu?
Waar ben ik erg goed in?

Voor één van mijn opdrachtgevers ben ik het aanspreekpunt als talentcoach. Tegenover mij zat onlangs iemand die met de volgende vragen rond liep: Wat wil ik? Is dit het nu? Ik raak snel uitgekeken, maar waar ben ik erg goed in? We zijn aan de slag gegaan met het ‘Wat, Hoe en Waarom model’.
Door goede vragen te stellen en de medewerker veel te laten vertellen heb ik de informatie georganiseerd in de drie niveaus op een overzichtelijke mindmap. Wat bleek een rode draad: Kritisch denken. Een onderbelichte vaardigheid voor professionals.

Critical Thinking: oftewel kritisch zijn door het stellen van de juiste vragen, het scheiden van betrouwbare informatie en valse aannames, argumenten evalueren en conclusies trekken is heel belangrijk voor een bedrijf. Maar deze medewerker had het gevoel altijd ‘dwars’ te moeten liggen. Altijd vragen stellen en niet alles aannemen kan vervelend overkomen. Maar het tegendeel was waar, wanneer zij dit talent verder zou ontwikkelen en delen dan zou dit voor haar zelf en werkgever(s) het verschil tussen falen en succes kunnen zijn. Kortom binnen een uur hadden wij dit eruit en wist zij waar ze goed in was en waar het gevoel ‘uitgekeken en is dit het nou’ vandaan kwam.

Wat is jouw rode draad en wat voor inzichten heeft jou dit opgeleverd?

Meer weten? Stuur mij een bericht.

10 redenen waarom Talentmanagement werkt

Allereerst: wat is Talentmanagement? Dit is –simpel gezegd– het werken, ontwikkelen en beoordelen op talent. Dat kan de individu doen door zijn talent te ontdekken en op basis daarvan (ontwikkel-) keuzes te maken. Of het is een bedrijf waarbij management en directie faciliteert in- en stuurt op de ontwikkeling van ieders talent! Maar waarom werkt dit zo goed? Ik geef je graag 10 redenen:

1. Doen waar je goed in bent geeft je energie. Wanneer je werkt vanuit een talent boek je met weinig inspanning succes. Stel je bent van nature resultaatgericht; je stelt een doel en elke actie weeg je onbewust af aan ‘draagt dit bij het resultaat’. Zo heb jij zeer waarschijnlijk als eerste het doel behaald en dat succes geeft jou weer energie!

2. Het geeft je zelfvertrouwen. Als je een goede Talentmanagement adviseur / – coach treft kan je uit het traject heel veel zelfvertrouwen krijgen. Waarom? Je weet welke gedragsstijl je hebt en waarom dat jou heeft geholpen om te komen waar je nu bent en uiteraard heb je jouw talenten in kaart gebracht. En trots mag je zijn! Iedereen heeft talent.

3. Beslissingen nemen is gemakkelijker. Als je weet waar je in uitblinkt kan je beter keuzes maken in je loopbaan. Werk afslaan wat je veel energie zal kosten zal ook de stress reduceren. Volledig vanuit talent werken zal voor enkelen, zoals sporters en zangers, weggelegd zijn maar met een goed beeld kom je heel ver.

Iedereen heeft talenten en jij zeker!

4. Leren is leuk. Welke trainingen, cursussen of opleiding(en) die je hebt gedaan vond jij leuk en gingen je gemakkelijk af? Juist, diegene die een talent aanspraken. Stel dat je vanuit je werk mag ontwikkelen op je sterke punten, dus van een 7,5 een 9 of een 10 maken? Doen! Vergeet de lage cijfers en boek je succes.

5. De werksfeer is beter. ‘De juiste persoon op de juiste plek’ dat is een belangrijk uitgangspunt voor Talentmanagement in een organisatie. En wanneer de juiste mensen het juiste werk doen dan doen ze dit geregeld fluitend! En dat is gezelliger. (Behalve als je niet van fluitende mensen houdt.)

6. Altijd een Plan B achter de hand. In een wereld waar verandering de enige constante is kan je maar beter voorbereid zijn. Een Plan B geeft je rust en zekerheid op het moment dat er een reorganisatie aan komt, of dat veel (leuke) collega’s vertrekken. Door Talentmanagement weet je welke vaardigheden je liggen en goed te ontwikkelen zijn.

7. Werken vanuit intrinsieke motivatie. Een duur woord voor ‘ik wil het echt vanuit mezelf’. Dagelijks wordt er werk opgelegd, wat natuurlijk ook in veel gevallen ‘de bedoeling’ is wanneer je in loondienst bent. Echter wanneer je drijfveren (dit zijn de woorden vanuit mezelf) duidelijk worden aan de hand van Talentmanagement dan merk je direct dat je niet gemotiveerd hoeft te worden. Het gaat vanzelf.

8. Persoonlijke ontwikkeling is weer persoonlijk. Een POP (Persoonlijk Ontwikkel Plan) wie heeft hem niet ergens in Mijn Documenten opgeslagen staan. Elk jaar bij het beoordelingsgesprek zoek je hem op en kom je tot de conclusie dat je braaf de collectieve trainingen bij hebt gewoond. Maar 1:1 begeleiding afgestemd op jouw doelen en niveau? Dat ervaar je pas wanneer jouw werkgever succesvol Talentmanagement heeft ingezet. Hoe stijl is jouw leercurve dan?

Een bedrijf moet een purpose hebben, niet alleen een purse – Gerard van Vliet

9. Bouwen aan imago. Bouwen aan het imago is geen marketing actie, geen taak van de sales of enkel een strategische keuze. Alleen de mensen die betrokken zijn bij de organisatie kunnen het uitdragen. Wanneer Talentmanagement wordt toegepast zitten de mensen met vergelijkbare drijfveren en motivatie bij elkaar. Een chemie van heb ik jou daar!

10. Dankbaarheid gegarandeerd. Hoe mooi is het dat er naar je geluisterd wordt, dat je verzoeken tot opleiding gehonoreerd worden, dat je excelleert, dat je groeit en als klap op de vuurpijl maandelijks wordt beloond voor datgene wat je graag doet! Medewerkers zijn dankbaar als Talentmanagement is geïmplementeerd. Diegene die niet meer bij de organisatie paste, qua talent en/of motivatie die hebben een praktische begeleiding gekregen naar een nieuwe baan en jij zit in een gemotiveerd, enthousiast team met mensen met dezelfde mindset. En oh ja, de werkgever is ook happy.